Hier een overzicht van de introductieweek die we hebben gehad in jaar 1

Maandag 2 september 2024

Maandag 2 september was het zover. De eerste dag van het nieuwe schooljaar in een nieuwe klas. Deze week stond in het teken van de introductie. En was het de kans om de nieuwe klas te leren kennen. 

We hebben 2 activiteiten gedaan deze dag. We begonnen in de ochtend eerst in een grote collegezaal. Hier kregen we een presentatie te zien en uitleg over wat er de komende tijd gaat gebeuren. 

Nadat we de uitleg hadden gehad, moesten we op tape onze naam schrijven. Op deze stukjes tape stonden al cijfers vermeld. Door deze cijfers wist je in welk groepje je kwam waar je de opdrachten mee moest uitvoeren. Bij de eerste opdracht was het de bedoeling dat we een speurtocht door de school gingen maken. Door deze speurtocht kwam je op plekken in de school die handig zijn door je studie heen. Een voorbeeld was het informatie punt waar je terecht kan voor vragen en andere belangrijke dingen. Tijdens deze route, moesten we ook bij elk punt een groepsfoto maken en vragen beantwoorden. 

In de middag moesten we weer in hetzelfde groepje. Weer was het de bedoeling om vragen te beantwoorden die we kregen op formulieren. Deze keer gingen de vragen over onderwerpen buiten de school en in de binnenstad van Leeuwarden. Door dit soort opdrachten leerde je om te moeten samenwerken, wat veel van toepassing komt in deze opleiding.

Dinsdag 3 september 2024

Dinsdag ochtend werden we verwacht bij Boels in Leeuwarden. Zelf had ik er nog nooit van gehoord.

We gingen hier met de klas jeu de boulen en het spel over de streep spelen. We werden in twee groepen gesplitst. De ene helft ging eerst over de streep spelen en de andere helft ging jeu de boulen. Zelf zat ik in de groep die als eerst over de streep ging spelen. Er werden stellingen gesteld en vond je dat deze bij je paste, dan liep je over de streep. Het doel van dit spel was dat je elkaar kon leren kennen, want niet iedereen is hetzelfde. Na het spel gingen we switchen en was het tijd om te gaan jeu de boulen. We werden in kleine groepjes verdeeld en gingen tegen elkaar spelen. Doordat je weer bij andere klasgenoten in het team zat, kon je deze ook weer leren kennen. We waren erg enthousiast en gingen voor de winst. Helaas hebben we uiteindelijk verloren, maar het was wel super leuk. 

 

'S middags werden we weer verwacht op school. Het was de bedoeling om een brug te gaan bouwen van hout. Dit ging je doen met je eigen klas. Dit was dus ook het eerste moment dat je de leerlingen uit je eigen klas leerde kennen. Ook deze opdracht ging over samenwerken. We moesten het met zijn allen eens gaan worden over wat we wilden gaan maken. In totaal hadden we 3 uur de tijd om het in elkaar te zetten. Hierna gingen we de bruggen beoordelen. Dit werd gedaan door te kijken welke brug het meeste gewicht kon dragen. 

In het begin was dit nog wel even zoeken, iedereen was eerst wat opgesplitst en zelf bezig. Uiteindelijk hebben we toen alle tekeningen bij elkaar gelegd en hebben we de ontwerpen gecombineerd met zijn allen. Hierdoor hebben we toen wel een goed ontwerp ontworpen die uiteindelijk leidde tot de stevigste brug en de winst!!

rolverdeling

Leiding nemen/groep aansturen: voornamelijk Marit

Schetsen en overleggen ontwerp: iedereen van de groep

Bouwen van de brug: iedereen van de groep

Eindschets: Inez & Hannah

Foto's: Hannah & Liza

Groepsreflectie

In het begin was het nog even zoeken naar de rolverdeling. Iedereen was eerst wat opgesplitst en zelf bezig. Ik twijfelde in het begin wel of het zo we goed zou komen. Gelukkig kwam na een tijdje iedereen wel bij elkaar. Doordat iedereen verschillende bruggen had ontworpen, konden we deze allemaal naast elkaar leggen. Uit alle tekeningen haalden we de sterkste punten om zo een zo stevig mogelijke brug te kunnen maken. Uiteindelijk hielp het dus wel dat we eerst zelf wat bedachten. Nadat we het definitief ontwerp hadden, was het tijd om de brug in elkaar te zetten. Iedereen was lekker bezig hierbij. Er werd veel gecommuniceerd en iedereen kon wat doen. Uiteindelijk is er wel een klein beetje afgeweken van de originele tekening van de brug. Dit ging alleen om de onderkant van de brug, de rest is hetzelfde gebleven. 

We waren als groep erg tevreden over het eindresultaat. En door de goede samenwerking en communicatie, hebben we uiteindelijk de prijs van de sterkste brug mee naar huis gekregen.

STARTT reflectie

Situatie: Tijdens de tweede dag van de introductieweek, gingen we bezig met het maken van een brug. Dit moest gebeuren met de leerlingen uit je eigen klas.

Taak: Van tevoren was er niet specifiek besproken wie welke taak kreeg. Dit werd door het proces van de brug duidelijker. Zelf was ik overal bezig met helpen. Hierdoor kreeg ik een goed beeld waar iedereen mee bezig was en ondertussen kwamen er gesprekken op gang, waardoor je elkaar beter leerde kennen.

Actie: Continue was ik bezig met anderen helpen. Ook vragen stellen wie er ergens hulp nodig had. Omdat ik zelf nog niet veel verstand had van het bouwen van een brug, vond ik het fijner om wat meer op de achtergrond te blijven en anderen te helpen. 

Resultaat: Door wat op de achtergrond te blijven kreeg ik een goed overzicht waar iedereen mee bezig was. Omdat ik wat op de achtergrond stond, waren er ook momenten dat ik niet veel kon doen en daarom wat stil stond. Ik had meer naar de voorgrond moeten gaan om te kunnen begrijpen hoe je een brug bouwt en hoe deze in elkaar zit. 

Tijd: Totaal kregen we voor het maken van de brug drie uren de tijd. Als extra opdracht was het de  bedoeling om van deze dag en de rest van de week een verslag te maken. In totaal ben ik hier wel wat langer mee bezig geweest dan ik had gewild. Dit kwam onder andere dat we meerdere opdrachten kregen. Hierdoor switchte ik tussen de opdrachten. 

Transfer: Tijdens een volgende opdracht wil ik meer aanwezig zijn in de groep. Dit gaat mij ook helpen om in het vervolg zelfverzekerder te worden. Bij vorige samenwerkingen merkte ik vaak dat ik niet mijn mond open durfde te trekken en daarom het eindresultaat vaak niet hetgeen was wat ik in gedachten had. 

Woensdag 4 september 2024

We werden 's ochtends weer verwacht op school. Dit keer moesten we de laptop ook meenemen. Er werd ons uitgelegd hoe we bepaalde dingen konden vinden op het intranet van de NHL en hoe bepaalde dingen werkten. Dit was dus vooral een informatieve ochtend. 

 

In de middag was het weer tijd voor wat leuks. We gingen op kroegbezoek. We moesten ons verzamelen bij de Kantelaar in Leeuwarden. Hier gingen we met zijn allen een pubquiz doen. We werden weer in teams ingedeeld. Dit keer mochten we dat zelf bepalen. Het was een leuke quiz en iedereen deed enthousiast mee. Helaas hadden we niet gewonnen.

Donderdag 5 september 2024

De laatste dag van de introductie week.

We werden deze dag verwacht bij Survival vereniging Leeuwarden. Hier was voor ons een heel dagprogramma georganiseerd. We werden weer in twee grote groepen verdeeld. De ene helft ging een escape opdracht doen. Bij deze escape opdracht werd je in een klein groepje aan elkaar vastgebonden door middel van handboeien. Aan deze handboeien zaten slotjes die we moesten openen door het oplossen van opdrachten. Ook hierbij speelde samenwerken een grote rol. 

De andere helft ging het spel Expeditie Robinson spelen. Bij dit spel werd je ook weer in groepjes ingedeeld en ging je tegel elkaar spelen. Er waren in totaal 4 onderdelen. Bij elk onderdeel kwam er een top vier uit. Wie er eerste eindigden kregen de minste punten en wie er laatste eindigden kregen de meesten. Wie er na de vier onderdelen de miste punten hadden, hadden gewonnen. Hier moeste we ook weer goed samenwerken, maar er was ook veel plezier. 

Aan het einde van de middag was er bij het restaurant van de grote wielen een bbq plus buffet georganiseerd voor de hele klas.